Kreikan kokous

Healthy sen logollp LOGO SUOMI

PROJEKTIKOKOUS ATEENASSA KREIKASSA 21.–23.10.2013

KuuRet 55+  ryhmästä matkusti Ateenaan 12 henkilön aktiivinen seniorijoukko. Matkaan lähdettiin 20.10.13 sunnuntaina iltapäivällä bussilla. Ateenaan saavuimme klo 01.00. Ohjelma alkoi heti aamulla. Hellas 50+ edustajat toivottivat osallistujat tervetulleiksi. Tarjolla oli leivokset, joiden päällä komeili hankkeen logo.   Jokainen esitteli itsensä.

ateena 2Päivän ohjelmassa oli  luentoja ja havaintoesitystä vyöhyketerapiasta (vas.). Aihe oli mielenkiintoinen. Kokoustila oli pitkän mallinen ja perällä olevilla oli vaikeuksia nähdä esityksiä. Myös englannin kielen ymmärtäminen tuotti osalle osallistujista vaikeuksia.

Illalla paikalliset seniorit olivat järjestäneet meille juhlan. Ohjelmassa oli musiikkia, tanssia ja myös virallisten edustajien tapaamista. Ruokatarjoilu oli runsas. Vapaaehtoiset olivat valmistaneet erilaisia kreikkalaisia herkkuja. Tunnelma oli ystävällistä ja välitöntä.

Toisen päivän ohjelmassa oli luentoja ja workshopia muistista ja ravitsemuksesta. Jo antiikin ajoilta lähtien aiheet ovat olleet Kreikassa tärkeitä. Teimme muistitehtäviä. Myös kotitehtävät kielistä sekä hyvinvoinnista käytiin läpi.

Seuraava kokous pidetään huhtikuussa Bratislavassa. Darina Polasova näytti videon Slovakiasta  ja toivotti tervetulleeksi Bratislavaan.

ateena 5Illalla pidettiin eurooppalainen näyttely, johon kunkin maan edustajat olivat tuoneet omia tuotteitaan( kuvassa oma pöytämme). Näytimme jumppavideon KuuRet 55+:n tapaamisesta. Näyttelyssä tunnelma oli kiihkeä ja pöydät tyhjenivät pikavauhtia.

ateena 4Kolmantena kokouspäivänä teimme retken Epidaurukseen, jossa oli antiikin aikaisen Asclepius -jumalan  parantola.

Meille esitettiin myös antiikin aikaista teatteriesitystä mukaileva tanssi ja musiikki esitys vaikuttavassa ympäristössä.

Ruokailimme meren rannalla kalaravintolassa ja teimme pikavierailun Loutrakin mineraalikylpylään

Paluumatkalla äänestettiin parhaasta vitsistä. Suomen ehdotus voitti kisan ” Olen kuin vastasyntynyt lapsi”.

Kokous päättyi yhteiseen illalliseen Hotelli Herodionissa.  Ystävällisissä tunnelmissa ja kiitosten jälkeen erosimme ja jäimme odottamaan seuraavaa kokousta Bratislavassa.

Kokousta seuravana päivänä tutustuimme vapaasti Ateenan nähtävyyksiin. Akropolilla kävimme ja kiertelimme kaupungilla. Osa joukoista kävi hopp in hopp off -kiertoajelulla. Tiiviin ja antoisan kokouksen jälkeen oli mukava tutustua myös kaupungin nähtävyyksiin.

Erinäisten sattumusten jälkeen saavuimme kokemuksia rikkaampina kotiin osa joukosta perjantaina ja loput lauantaina.

Teksti ja kuvat Pirjo Mattila

””””””””””””””””

Hanke on toteutettu EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelman (Lifelong Learning Programme, LLP) tuella. Kirjoittaja/kirjoittajat ovat yksin vastuussa tekstin sisällöstä. Komissio ei vastaa siitä.

Suomessa Elinikäisen oppimisen ohjelman / Comenius-ohjelman / Grundtvig-ohjelman / Leonardo da Vinci -ohjelman / Erasmus-ohjelman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa CIMO, joka on kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatio.