Portugalin kokous

Healthy sen logollp LOGO SUOMI

SINESIN KOKOUS 23. – 29.6.2013

(Kokous 24. –26.6.)

Sunnuntai 23.6. Matkan teimme yöllä ja saavuimme Sinesiin jo aamupäivällä. Vietimme päivän tutustuen Sinesin vanhaan kaupunkiin ja meren rantaan. Maisemat ovat todella kauniita.

Maanantai 24.6. Aamiaisen jälkeen kävelimme vajaan kilometrin matkan Prosaksen toimipaikkaan, jossa kokous pidettiin. Amelia toivotti meidät tervetulleeksi ja kertoi kolmannen iän yliopiston Prosas toiminnasta. Monenlaisia kursseja järjestetään senioreille.

DSCN0528pKukin kumppani esitteli toimintaansa ja läsnäolijat esittelivät itsensä. Georgia Ateenasta oli tehnyt power point-esityksen projektista ja esitteli tarkemmin heidän toimintaansa. Seuraava kokous on Ateenassa lokakuussa.

Ennen eurooppalaista näyttelyä meille esiteltiin portugalilaisten mattojen tekemistä. (Portuguese Tapestry ”Arraiolos”) Ryhmä senioriopiskelijoita valmisti ristipistotyönä mattoja. Myös pitsin nypläystä nähtiin.

Jokaisella kumppanilla oli paljon näyttelyssä esiteltävää kotimaastaan ja herkkuja maisteltavaksi. Kumppanit kertoivat vuorollaan oman pöytänsä antimista. Meidän pöydässämme teemana oli sauna ja muumit. Sistoset demostroivat vihtomista ja yhdessä laulettiin laulu ” Lapsoset ketterät kotihaasta ….” Risto ja Ulla olivat pukeutuneet näyttävästi kansallispukuihin. Lisäksi meillä oli runsaasti maisteltavaa.

Tiistai 25.6. Päivä alkoi Sinesin kaupungin ”varapresidentin” vastaanotolla. Tämä nuori nainen otti meidät hyvin ystävällisesti vastaan ja oli tyytyväinen, että Sinesillä on EU:n elinikäisen oppimisen projekteja. Prosaksella ja Rybnikillä (Marian koulu) on ollut vapaaehtoistyön hanke, joka on päättymässä.

Aktiivisen seniorin jokaisen kumppanin koordinaattori esitteli oman organisaationsa. Lahjoja luovutettiin. Koordinaattorit saivat Sinesin kaupungilta lasisen simpukan.

Varapresidentti kertoi Sinesistä, jossa asuu n. 14 000 asukasta. Hän kertoi Portugalin koulutusjärjestelmästä sekä aikuiskoulutuksesta ja senioreiden harrastustoiminnasta.

Sinesin ylpeys

Vierailimme Sinesin museossa, joka sijaitsee vanhassa linnassa. Vasko da Cama on asunut linnassa. Vasko da Caman elämäntyö on paikkakunnalla merkittävää.

Lounaan jälkeen oli vuorossa paikallinen taidekeskus. Rakennuksen arkkitehtuuri herätti ihmetystä. Näimme paljon pitkiä käytäviä ja paljaita seiniä. Ulkopuolella ei ole ikkunoita, mutta valoa tuli alhaalla olevaan saliin kuitenkin kauniisti.

Meille oli järjestetty Alentejon kansan-musiikkikonsertti. Trubaduuri soitti portugalilaista kitaraa ja lauloi. Yleisö johdateltiin mukaan kansantanssiin. Prosaksen kuoro tuki trubaruudin esitystä ja esitti myös muutaman laulun tilaisuudessa.

Keskiviikko 26.6. Vuorossa oli linja-autoretki Fishermen´s Traililla Atlantin rannikkotietä pitkin Porto Covoon. Pikku-kaupungista kävelimme neljän kilometrin matkan

Takana Atlantti

luonnonsuojelualuetta pitkin vanhalle linnoitukselle. Kasvillisuutta alueelle on vuosisatojen aikana kulkeutunut eri puolilta mm. Pohjois-Afrikasta. Linnoituksen luona oli mahdollisuus uimiseen Atlantissa hiekkarannalla.

Iltapäivällä tutustuttiin Sinesin ”Merimuistolaboratorioon”. Paikka on täysin mustassa rakennuksessa taidekeskuksen yhteydessä. Täällä esiteltiin lähinnä kalastukseen liittyviä esineitä ja vanhoja kalastus ja merenkulkuvälineitä.

Koordinaattorit avustajineen pitivät oman kokouksensa. Projektin tilannetta kartoitettiin ja muistutettiin asioista, joita pitää vielä tehdä.

• Arviointiyhteenveto Gaziantepin kokouksesta on tekemättä.
  • Ostravan Sedukonin koordinaattori vaihtuu. Jatkossa asioita hoitaa Martina Pilarova.
  • Sovittiin Bratislavan kokouksen ajankohdaksi 7. – 9.4.2013. Kuusankosken kokouksen ajankohta on 23. – 25.6.2014.
  • Georgia Kreikasta esitteli suunnitelmiaan Ateenaan kokouksesta, joka on 21. – 23.10.2013. Hän lähettää osallistujille kyselyn ennen kokousta. Suunnitelmissa on kolme erilaista workshopia kokouksen aikana.

Päivä päättyi yhteiseen illalliseen, jonka yhteydessä oli fado-konsertti. Kaksi naista ja kaksi miestä esittivät mieleen painuvasti fado-lauluja. Prosas tarjosi tämän konsertin vierailleen.

Hyvästelimme Amelian ja muut portugalilaiset aktiivit, jotka olivat tehneet kokousmatkasta antoisan ja onnistuneen.

27.6. – 29.6. Matkasimme heti aamulla Sinesistä Lissaboniin kolmella autolla slovakialaisten, kreikkalaisten ja tsekkiläisten kumppaniemme kanssa. Portugalissa oli yleislakko tänä päivänä ja yleiset kulkuvälineet eivät toimineet. Majoituimme Turim Europa -hotelliin.

Portugalin suuressa pääkaupungissa riitti katseltavaa ja koettavaa. Kahden päivän turistibussilipun ahkeralla käytöllä ja kuljeskelemalla helteessä näimme monenlaista kaupunkia, sekä vanhaa että uudempaa aluetta. Kotiin lensimme jälleen yöllä. Kuusankoskelle ja Kouvolaan bussi toi väsyneet mutta tyytyväiset kokousmatkalaiset n. klo 7.30 sunnuntaiaamuna.

””””””””””””””””””

Hanke on toteutettu EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelman (Lifelong Learning Programme, LLP) tuella. Kirjoittaja/kirjoittajat ovat yksin vastuussa tekstin sisällöstä. Komissio ei vastaa siitä.

Suomessa Elinikäisen oppimisen ohjelman / Comenius-ohjelman / Grundtvig-ohjelman / Leonardo da Vinci -ohjelman / Erasmus-ohjelman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa CIMO, joka on kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatio.