Tsekin kokous – matkakertomus

Healthy sen logollp LOGO SUOMI

Active Body + Active Mind = Healthy Senior

PROJEKTIKOKOUS TSEKIN OSTRAVASSA 29.–31.10.2012

Menopäivä 28.10. Lensimme Helsingistä Prahaan ja jatkoimme matkaa junalla Ostravaan. Junamatka kesti 3 tuntia. Majoitumme Hotelli Harmony Clubiin, joka oli myös kokouspaikkana.

Maanantai 29.10. Tapasimme muut osanottajat ja Sedukonin edustaja Veronika Tluatikova´ toivotti meidät tervetulleiksi. Kokoukseen osallistui Portugalista 4 henkilöä, Kreikasta 2 henkilöä, Turkista 2 henkilöä, Slovakiasta 2 henkilöä ja Suomesta 4 henkilöä. Tsekistä ainoastaan 1 henkilö, yhteensä 15 henkilöä.

Keskusteltiin muuttuneesta tehtäväjaosta Puolan jäätyä pois projektista. Keskustelua käytiin blogista, face bookista, projektin logosta ja esitteistä sekä kyselylomakkeesta. Keskusteltiin myös projektista tiedottamisesta.

Sovittiin hankkeen kokousten ajankohdista. Puolan jäätyä pois, kokousten määrä on yhteensä kuusi.

Kokousten aikataulu: Turkki huhtikuu 2013, Portugali kesäkuu 2013, Kreikka loka/marraskuu 2013, Slovakia maaliskuu 2014 ja Suomi kesäkuu 2014.

European Fair: Kumppanit olivat tuoneet monenlaista maisteltavaa ja näytteitä perinteisistä käsitöistä. Näyttelyyn osallistuivat ainoastaan kokouksen osanottajat, mutta näyttelyä päätettiin jatkaa myös seuraavana aamuna, jolloin paikalle saapui myös muita henkilöitä Ostravasta.

Tiistai 30.10. Ohjelmassa oli workshop, johon kuului luentoja ravitsemuksesta. Ensin saimme kuulla selvitystä tutkimuksista, joissa oli tutkittu pitkään eläneiden ihmisten elintapoja ja ruokatottumuksia. Kasvisperäinen ravinto, kasvisöljyt, liikunta ja aktiivinen sosiaalinen vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Meille kertoi kokemuksiaan myös henkilö, joka oli osallistunut elämäntapojen muuttamisprojektiin.

Viimeiseksi ravitsemusasiantuntija Ostravasta kertoi, miten ikääntyneitä ihmisiä ohjataan terveellisempään elämäntapaan huomioimalla ravitsemus sekä perheen ja ihmissuhteiden merkitys. Esitysten jälkeen jakauduttiin ryhmiin, joissa käytiin keskustelua ikääntyvien terveellisestä ravitsemuksesta ja elämäntavoista. Keskustelussa kerrottiin myös eri maiden ruokavalioista.

Iltapäivällä kävimme kaivosmuseossa, jossa näimme, miten kaivoksissa työskenneltiin 1800–1900 -luvuilla. Museon yhteydessä oli osasto, joka kertoi pelastajien työstä kaivoksissa. Työssään menehtyneiden pelastajien niemet olivat museon seinällä nähtävissä. Ostravassa kaivostoiminta ja metalliteollisuus ovat merkittäviä työllistäjiä.

Keskiviikko 31.10. Kolme eri henkilöä esitti aikuiskoulutusta Tsekissä. Veronika esitteli aikuiskoulutusta yleisesti. Toinen henkilö kertoi kahdesta Sedukonin projektista , jotka keskittyvät työllistämiseen ja ammatinvaihtajien kouluttamiseen. Kolmas henkilö kertoi projektista, jossa on mukana suuri joukko Euroopan maista. Tarkoituksena on kehittää opetusmenetelmiä aikuiskoulutukseen.

Keskusteltiin siitä, että osallistujilla on mahdollisuus kieltää omien kuviensa laittaminen blogiin tai facebookiin.

Kokouksen osanottajat täyttivät arviointilomakkeen. Veronika keräsi lomakkeet ja lupasi lähettää yhteenvedon kumppaneille.

Tämän jälkeen vierailtiin kolmannen iän yliopistolla. Täällä tutustuimme erilaisia kiviä ja fossiileja käsittävään näyttelyyn. Olimme hetken mukana luennolla, jossa käsiteltiin avaruutta ym.

Kokouksen jälkimainingit:

1.11. Aamulla oli epäselvyyksiä kokoustilan laskutuksessa. Veronikan avustuksella asia kuitenkin selvisi. Matkustimme junalla Prahaan ja majoituimme mukavaan hotelliin. Illalla ja seuraavana päivänä meillä oli mahdollisuus tutustua Prahan nähtävyyksiin. Saimme tutustua kahteen täysin erilaiseen kaupunkiin Tsekissä.

2.11. illalla lensimme turvallisesti Suomeen ja olimme kotona puolen yön jälkeen tyytyväisellä mielellä.

”””””””””””””””””

Hanke on toteutettu EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelman (Lifelong Learning Programme, LLP) tuella. Kirjoittaja/kirjoittajat ovat yksin vastuussa tekstin sisällöstä. Komissio ei vastaa siitä.

Suomessa Elinikäisen oppimisen ohjelman / Comenius-ohjelman / Grundtvig-ohjelman / Leonardo da Vinci -ohjelman / Erasmus-ohjelman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa CIMO, joka on kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatio.